Info      Tentoonstellingen      Tentoonstellingen archief      Kunstenaars      Grafiekcollectie      Overige activiteiten      Musea      Links      Home

 

 de komende tentoonstelling:
 

> Beestachtige Prenten <

 
     
 

 

 
 

De stichting “Witryna “ die al 25 jaar Poolse grafiek onder de aandacht van het Nederlandse publiek brengt is te gast bij de Kunstzolder van het Museum Warsenhoeck

van 25 september 2016 tot 7 december 2016

verlengd tot 30 januari 2017

Het idee van de expositie “Beestachtige Prenten”ontstond naar aanleiding van het boek van de filosoof Erno Eskens “Een beestachtige geschiedenis van de filosofie”, waarin wordt gepleit voor een volledig burgerschap van dieren. In de laatste eeuwen is langzaam steeds meer oog gekomen voor het dier en zijn belangen.

De 12 Poolse grafici die in het Museum Warsenhoeck exposeren houden zich ook bezig met het uitbeelden van dieren en met de relaties tussen mens en dier. De prenten laten observaties zien rondom een probleem van de tegenwoordige tijd: hoe kijken we aan tegen dieren.

De expositie wordt geopend op 25 september om 15.00 uur in het Museum Warsenhoeck, Geinoord 11, 3432 PE Nieuwegein

 
     
 

 
 

Erno Eskens en Teresa Kwiecien voor de grafiek "Karuzela" (Draaimolen) van Jacek Zięba-Nęcek

 
 

              

 

 

gezellige drukte bij de opening

 

 

 

 
     
 

op 22 januari 2017 om 14:00 uur

de schrijver en filosoof Erno Eskens houdt een lezing over zijn boek  “Een beestachtige geschiedenis van de filosofie”

 

de lezing wordt muzicaal omlijst door Amado Hogewoning en Armanda Govers vertelt over haar stichting "EvenGeenVlees"

het Museum Warsenhoeck

Geinoord 11

3432 PE Nieuwegein

 


2015

 25-jarig jubileum van de Stichting Witryna

>>>                                                                  <<<

Bekend maakt bemind  

>  25 jaar Poolse grafiek in Nederland  <

 

 .......

3 juni t/m 12 juli 2015 in Galerie het Oude Raadhuis in Warmond

 

 

Vanaf  3 juni tot 12 juli 2015 presenteert Stichting Witryna grafiek van tien Poolse kunstenaars in  galerie Het Oude Raadhuis in Warmond. In deze mooie expositieruimtes werd door de stichting al eerder in 1998 de bijzondere grafiektentoonstelling Genius Loci van zeventien Poolse grafici uit Kraków gehouden. De huidige tentoonstelling is samengesteld ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Stichting Witryna dit jaar. De grafiek voor deze jubileumexpositie is gekozen met de bedoeling om het grote potentieel, de creativiteit en de ambachtelijke bekwaamheid van Poolse grafici uit diverse culturele centra in Polen tot hun recht te doen komen. Het is een uniek moment om kennis te maken met de beeldende kunst uit Polen.

De Stichting Witryna, die al een kwart eeuw actief is in Nederland, stelt zich tot doel de Poolse grafiek onder de aandacht van het Nederlandse publiek te brengen. Met veel trots blikt het bestuur van de stichting terug op de vele activiteiten en hoogtepunten van de afgelopen 25 jaar. Alles wat de Stichting Witryna in die periode heeft gerealiseerd is in een prachtig fotoalbum samengevat. Tijdens de opening wordt de jubileumeditie van het fotoalbum gepresenteerd. Het eerste exemplaar zal aan drs. Jef Schaeps, conservator Prenten en Tekeningen van de Universiteitsbibliotheek te Leiden, worden overhandigd.  U bent van harte uitgenodigd!

 

    

   

      

Jef Schaeps, conservator Bijzondere Collectie Prenten en Tekeningen van de Universiteitbibliotheek in Leiden

neemt het fotoalbum in ontvangst

De tentoonstelling kan bezichtigd worden van 3 juni t/m 12 juli op:

woensdag, donderdag en vrijdag van 15:00 tot 17:00 uur,

zaterdag en zondag vanaf 13:00 tot 17:00 uur.

 

Het bezoek adres van Galerie Het Oude Raadhuis van Warmond is:
Dorpsstraat 36
2361 BE  Warmond

 

>>>                                                                  <<<

>    MINIATUUR  PRENTEN    <

Grafiek  uit Toruń in de Galerie Zône in Leiden

>  12 oktober t/m 8 november 2013  <

Ewa Bińczyk, In my dream, intaglio, 2012

           

Marek Basiul, E... albo i nie, linosnede, 2003   Jan Baczyński, Pejzaz XIXM,  2002     Piotr Gojowy, ex-libris Radzikowska, 2012       Tomasz Barczyk, Aqua Erotina, ets, 2005                      

In Galerie Zône in Leiden presenteert de Stichting Witryna grafiek van vijf kunstenaars uit Toruń:

Jan Baczyński, Ewa Bińczyk, Tomasz Barczyk, Marek Basiul en Piotr Gojowy.

Alle kunstenaars die aan de tentoonstelling deelnemen zijn aan de beroemde Copernicus Universiteit in Toruń op het Grafisch Instituut van de Faculteit van Beeldende Kunsten opgeleid. De meesten van hen werken daar als docenten.

 De linosneden van Jan Baczyński getuigen van een buitengewone verbeeldingskracht en een precieze hand. Hij behoort tot de generatie kunstenaars die artistiek gevormd werden tijdens de communistische periode in Polen. Zijn grafiek uit die vroegere periode wordt wel gezien als een afrekening met dat donkere tijdperk in de Poolse geschiedenis. Zijn meer recente grafiek is minder geladen, kleurrijker en abstract.

Ewa Bińczyk neemt de toeschouwer op een intieme reis mee naar de diepte van haar verbeeldingswereld. Zij is gefascineerd door de veelvoudigheid van het menselijke wezen en de erin bestaande co-existentie - van het gebrekkige en het perfecte - een eeuwig enigma van de menselijke psyche. Een beeld is voor haar een plaats waar de reële wereld op een intense manier met de fantasie vervlochten kan worden. Met behulp van haar eigen grafische taal van symbolen en metaforen overschrijdt zij de grenzen tussen de werkelijkheid en een droomwereld.

Tomasz Barczyk laat zich inspireren door aspecten van het moderne leven waarin de vrouw, haar concrete gestalte in het dagelijkse leven, een belangrijke rol speelt. De badkamer of het strand is de omgeving waarin Barczyk de vrouw observeert. Een vrouwensilhouet, afgebeeld in een gestileerde omgeving, verandert in een krachtig en vormbepalend element. Op een speelse manier gaat hij om met de grenzen van de visuele waarneming.

Het werk van Marek Basiul heeft vaak de vrouw tot onderwerp, maar hij laat zich ook inspireren door historische of mythologische thema’s en maakt abstract werk. In het creëren van grafiek kent hij de technologie een belangrijke rol toe. Alles is voor hem van betekenis: de grootte van matrix, de wijze van aanbrengen van tekening, de juiste keuze van het gereedschap, de overdracht op papier, de keuze van het papier en uiteindelijk de druktechniek om artistieke authenticiteit en originaliteit te bereiken en zijn artistieke concept vorm te geven. Consequent experimenteert hij met de blinddruk die hij als uitgangspunt neemt om een harmonische compositie van de linosnede te bereiken.

Piotr Gojowy heeft een voorkeur voor grafiek van klein formaat en omarmt ex-libris. Zijn prenten zijn vol minuscule details, symboliek en metafoor waardoor zijn werk bezit een heel eigen, uitgesproken beeldtaal. Vaak past hij intaglio of mezzotint toe, moeilijke en arbeidsintensieve grafische technieken, in combinatie met aquatint. De uitgebalanceerde wisselwerking tussen het diepe zwart van de mezzotint en het genuanceerde grijzen van de ets voegen een extra spanning toe. Het eindresultaat getuigt van een interessante visie, een uitstekende beheersing van grafiektechnieken en groot vakmanschap.

 

 Deze expositie biedt de mogelijkheid om kennis te maken met de diverse artistieke beeldende taal van de Toruńse grafici. Alle getoonde werken zijn op klein formaat gemaakt, waaronder ook ex-libris valt. Ex-libris is vroeger door de bibliofielen als een boekmark gebruikt. In de loop der jaren veranderde de oorspronkelijke functie van een boekmark naar een verzamelaarobject of een gelegenheidsmark voor musea’s, bekende mensen uit de kunst en cultuur of voor de kunstenaarsvrienden. Vanaf 1963 vindt de Internationale Ex-libris Biënnale in Malbork, de stad ten noorden van Toruń plaats, waar ex-libris uit de gehele wereld wordt getoond. Tegenwoordig worden belangwekkende ex-libris evenementen ook in andere Poolse steden georganiseerd. Op de tentoonstelling in Galerie Zône zijn er vele voorbeelden van deze bijzondere grafische kunstvorm te bewonderen.

 De tentoonstelling duurt vanaf 12 oktober t/m 7 november 2013.

 

            

    

Galerie Zône

Galerie voor kunst en vormgeving

Nieuwstraat 17b, 2312 KA  Leiden

tel: 071-512 63 07

 

Openingstijden Galerie Zône:

Woe t/m Vrij 12.00-18.00

Zaterdag 10.00-17.00

Zondag 13.00-17.00

 

>>>                                                                  <<<

    

 

Grafiek van Wiesław Skibiński

1 t/m 28 februari 2013 in de Galerie Zône in Leiden

 Opening op zondag 3 februari, 14:00 - 16:00 uur

U bent van harte welkom !

 

Wiesław Skibiński is een bekende en hoog gewaardeerde hedendaagse Poolse kunstenaar. Hij woont en werkt in Polen. Als kunstenaar houdt hij zich bezig met diverse media, zoals schilderen, tekenen, fotografie en animatiefilm, maar de grafiek blijft zijn belangrijkste expressiemiddel.

De technische vaardigheden leerde hij aan de gerenommeerde Academie voor Schone Kunsten in Kraków, Polen. Al tijdens zijn studie begon hij met de grafische matrijs te experimenteren. Hij ging diverse grafische technieken - ets, linosnede en blinddruk, die ieder een eigen karakter en mogelijkheden hebben - op een ongebruikelijke wijze toepassen. Wat hem vooral boeide was het tegelijkertijd gebruiken van alle technieken op eenzelfde plaat en haar vervolgens op verschillende manieren multipliceren of zelfs reduceren. Deze compilatie van technieken ging hand in hand met het experimenteren met kleur.

Zijn manier van werken en denken week af van de op de universiteit geldende regels en taboes, maar vond een positieve respons bij zijn studiegenoten. Na voltooiing van de studie in 1988 richtte Skibiński de TE7EM groep op, samen met een aantal vrienden-grafici die hetzelfde artistieke idee delen en uitdragen. De ideeën en de inspiraties voor hun werk putten zij uit de meest eenvoudige begrippen en symbolen, die de mens vanaf de vroegste tijden vergezellen.

Skibiński speurtocht leidde naar de symbolen, die speciaal karakteristiek zijn voor de Poolse geschiedenis en de folklore. Zijn prenten boeien door eenvoud van de vorm, golvende sierlijke lijnen, enorme rijkdom aan detaillering binnen de door hem gecreëerde vorm en eigenaardig gebruik van een breed kleurenpalet; van krachtig zwart of rood tot subtiele bijna monochrome pasteltinten. Daarbij past hij herhaaldelijk spiegelende maar tegelijkertijd asymmetrische beeldelementen toe. Voorkeur voor de subtiele deformaties en afwijkingen lijkt ogenschijnlijk simpel, maar het is een schijn die bedriegt. In feite is zijn creatie het gevolg van een lang denkproces van een bijzonder creatieve geest van de graficus. Elke prent van Skibiński is een unicum en bezit een karakteristiek en eigentijds persoonlijk handschrift.

het bestuur van de Stichting Witryna in de Galerie Zône, aan de muur hangen prenten van Wiesław Skibiński

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Galerie Zône

Galerie voor kunst en vormgeving

Nieuwstraat 17b, 2312 KA  Leiden

tel: 071-512 63 07

 

Openingstijden Galerie Zône:

Woe t/m Vrij 12.00-18.00

Zaterdag 10.00-17.00

Zondag 13.00-17.00

 


2010

 20-jarig jubileum van de Stichting Witryna

Met een reeks tentoonstellingen vierde   haar 20 jaar bestaan:

       ●  9 t/m 24 oktober 2010 in t ' Reghthuys in Nieuwkoop

         De  feestelijke opening vond plaats op zaterdag 9 oktober om 16.00 uur

Dr. Helen Westgeest, docent Moderne Beeldende Kunst aan de Universiteit Leiden zal de expositie openen,

het muzicale intermezzo met werken van Chopin zal worden verzorgd door Michael Mamiński :

  1.                                                                       Frédéric Chopin: Prelude in Cis-majeur "Preludium deszczowe"
  2.                                                                       Frédéric Chopin: Nocturne in e-mineur, Op. 72
  3.                                                                       Frédéric Chopin: Wals in a-mineur, nr. 19
  4.  
  5. Ook was kunstenaar Michał Puszczyński, onze gast uit Polen, aanwezig om een toelichting te geven over zijn werk.

' Grafiek  en  Keramiek '

 

Krzysztof Tomalski, Horoskop, 2006

Michał Puszczyński, Erosion, 2008

     

In 2004 was er in het 't Regthuys in samenwerking met de Stichting een succesvolle expositie van een aantal Poolse kunstenaars georganiseerd. In oktober komt er voor de tweede maal werk uit de collectie van de Stichting naar Nieuwkoop. De expositie in het Regthuys met bijzondere grafiek en keramiek, respectievelijk van Krzysztof Tomalski en Michał Puszczyński. Het is de laatste tentoonstelling in het kader van de viering van het 20-jarig bestaan van de Stichting Witryna.  

Krzysztof  Tomalski, geboren in 1963 in Gorlice, is afgestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten in Kraków, waar hij momenteel doceert. Zijn werk is over de hele wereld in individuele en groepstentoonstellingen te zien geweest. In de ontwikkeling van deze graficus, die ook schildert en tekent, is een aantal cycli te onderkennen, zoals Torso’s, Monolieten en Mulitversum (schilderijen). De basis van zijn inspiratie vormt het menselijk lichaam, gereduceerd tot een torso: een romp zonder hoofd, armen en benen. Daarin verschijnt het landschap dat hem omringt, als een voorbijgaand fenomeen. In een later stadium krijgt het torso-motief een nieuwe interpretatie; het gaat niet meer louter om het fysieke aspect, maar vooral om spirituele kracht, besef van een sterke band met de wereld, tijd en ruimte. Zijn meest recente werk is een cyclus waarin de identiteit centraal staat. De ontstaansgeschiedenis is het vermelden waard. Denkend dat hij een weinig voorkomende achternaam heeft, ontdekte hij, toen hij zijn naam op een zoekmachine intikte, dat er een nogal wat mensen zijn met dezelfde voor- en achternaam. De menigte "dubbelgangers" heeft hem geconfronteerd met zijn eigen identiteit en hem geïnspireerd tot werk waarin hij zijn gezicht, het meest essentiële lichaamsdeel, en imaginaire portretten van de hem onbekende Krzysztof Tomalski’s in allerlei gedaanten presenteert. Ze weerspiegelen de zowel aantrekkelijke als verontrustende gedachte dat de techniek onbeperkt toegang geeft tot het collectieve geheugen, dat vol verhalen en geheimen is. Het werk dat bij ons te zien is, vertegenwoordigt de stadia in zijn ontwikkeling: landschap, monolieten, identiteit.

Michał Puszczyński, geboren in 1976 in Kędzierzyń-KoĽle, is ondanks zijn jonge leeftijd al een gerenommeerde kunstenaar. Hij studeerde keramiek aan de Academie voor Kunsten in Wrocław, waar hij ook nu doceert. Puszczyński is een specialist op het gebied van oosterse keramische technieken, waardoor hij in Europa een bijzondere plaats inneemt. Tijdens diverse studiereizen naar Zuid-Korea deed hij ervaring op met de tunnelvormige Tongkama-oven, een uniek en ruim 1000 jaar oud ovensysteeem, waarvan het kenmerkende de hoge temperatuur is: + 1350º C. Maar weinig soorten klei zijn hiervoor geschikt en voor de keuze van de houtsoort is het vakmanschap nodig van de ovenstoker, die in Korea "vuurmeester" wordt genoemd. Voor het op temperatuur brengen van de oven zijn soms 4 dagen nodig; het afkoelen neemt zeker 5 dagen in beslag. Puszczyński  heeft in Polen twee Tongkama-ovens gebouwd;  de resterende drie Europese exemplaren, in Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk, worden doorgaans maar 1 keer per jaar gestookt. In deze ovens gaat het vuur zijn eigen gang en het bepaalt op deze manier het resultaat; je zou kunnen zeggen dat de oven het eigenlijke werk doet. Maar het is duidelijk dat veel kennis en ervaring nodig zijn voor de opstelling van het werk ten opzichte van het vuur om het beoogde resultaat te bereiken. Wat uit de oven komt, wordt gekenmerkt door een uitermate harde scherf waarin het begin van smelting (sintering) is te zien is. Ook karakteristiek is het effect van de neerslag die vrijkomt tijdens het stoken. Volgens de kunstenaar is zijn 'vuurkunst': "…..een eerbetoon aan de natuur: kleuren en vormen, voortgekomen uit de aarde, met hout gestookt, bedekt met as en geschilderd door het vuur".

 

De expositie is in het Regthuys, Reghthuysplein 1, Nieuwkoop.

Openingstijden:

zaterdag 9, 16 en 23 oktober van 10.00 tot 16.00 uur;

zondag 10 , 17 en 24 oktober van 12.00 tot 16.00 uur.

 

  

 

Helen Westgeest, docent Moderne Beeldende Kunst aan de Universiteit Leiden opent de tentoonstelling

 

  

 

  ●  24 juni t/m 16 september 2010 in het hoofdkantoor van Ernst & Young in Den Haag

Let op !      expositie verlengd tot woensdag 22 september

'Poolse Grafiek'

> uit de WITRYNA COLLECTIE <

 werken van

Zbigniew Biel,   Marek Basiul,  Ewa Bińczyk,   Piotr Gojowy,   Agata Jakubowska,  Hanna Michalska,   Bogdan Miga,  Wiesław Skibiński,   Mira Skoczek-Wojnicka,   Jacek Sroka,   Krzysztof Tomalski,   Jacek Zaborski,   Jacek Zięba-Nęcek (collages)   en   Aleksandra Govers-Zielińska (keramiek)

 ◄► 

De opening van de tentoonstelling op dinsdag 29 juni 2010 om 17:00 uur

in het hoofdkantoor van Ernst & Young in Den Haag

U bent van harte uitgenodigd !

        

feestelijke opening van de tentoonstelling

       

kunstenaar Bogdan Miga - gast uit Polen

     

met dank aan:                                                                                                       

  ●  7  t/m 21 maart 2010 bij Ars Aemula Naturae in Leiden

Poolse grafiek en objecten

ACHT !  kunstenaars uit Toruń

Marek Basiul, ¬ródło albo łzy Samsona, linosnede/blinddruk, 2003

 

Jan Baczyński,  Tomasz Barczyk,  Marek Basiul, Ewa Bińczyk,  Piotr Gojowy,  Katarzyna Ostrowska, 

Marek Zajko en  Dariusz PrzewięĽlikowski - keramiek

PERSBERICHT 

Vanaf  7 tot 21 maart 2010 presenteert de Stichting Witryna werken van acht kunstenaars uit Toruń in de toonzalen van Ars Aemula Naturae in Leiden. De tentoonstelling is samengesteld ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de stichting dit jaar. De Stichting Witryna heeft in de afgelopen periode veel activiteiten ontplooid voor het promoten van Poolse kunst en met name grafiek in het gehele land. Maar de warme band met Leiden die in de loop der jaren is ontstaan o.a. door de vruchtbare samenwerking met de Stichting Stedenband Leiden-Toruń en een veelbelovend contact met het Prentenkabinet van de Universiteitsbibliotheek in Leiden zijn voor het bestuur van de stichting doorslaggevend geweest om de opening van het jubileumjaar met deze expositie van grafiek en keramiek uit Toruń in deze mooie stad te houden.

In Toruń bestaat een zeer levendig artistiek milieu dat vergelijkbaar is met het culturele klimaat in de zusterstad Leiden. Veel stimulans komt vanuit de Faculteit van Beeldende Kunsten van de Copernicus Universiteit. De Faculteit heeft interessante grafiekateliers, die na de Tweede Wereldoorlog zijn opgericht door Poolse grafici die in 1945 naar Toruń terugkeerden van uit Wilno/Litouwen. Door de modernisering van de Faculteit zijn alle ateliers samengevoegd tot het Grafisch Instituut waar veel belangwekkende grafici werkzaam zijn. Grafiek uit Toruń staat hoog aangeschreven binnen de moderne Poolse grafische kunst en is bekend om de zuiverheid van de grafische expressie en de perfectie van de druktechnieken.

Alle kunstenaars die aan de tentoonstelling deelnemen zijn aan de universiteit van Toruń opgeleid en de meesten van hen werken daar als docent. Van vier grafici - Jan Baczyński, Tomasz Barczyk, Marek Basiul en Piotr Gojowy - zijn door de stichting al eerder prenten getoond in diverse galerieën in Leiden. Speciaal voor het komende jubileum heeft de Stichting Witryna drie nieuwe, jonge grafici uit Toruń uitgenodigd om deel te nemen aan deze tentoonstelling, namelijk Ewa Bińczyk, Katarzyna Ostrowska en Marek Zajko. Tevens wordt er werk getoond van de keramist Dariusz PrzewięĽlikowski. Deze vier kunstenaars hebben nog niet eerder in Nederland geëxposeerd. 

De tentoonstelling kan bezichtigd worden van 7 t/m 21 maart op vrijdag, zaterdag en zondag vanaf 13:00 tot 17:00 uur

U bent van harte uitgenodigd !

    

Jef Schaeps, conservator Prentenkabinet van de Universiteitbibliotheek in Leiden opent de tentoonstelling

 

met dank aan:

        de Stichting Stedenband Leiden - Toruń     de Gemeente Leiden     Vakhandel voor kunstschilders

 

 

terug